vrijdag 13 mei 2011

Beste 747's,

Vanochtend een laatste voorbereidingsbijeenkomst gehad en veel inspirerende verhalen gehoord. Wij hebben gesproken over wat de reis voor iedereen en dan ook de achterblijvers, familie, vrienden, collega's, etcetera, betekent en gaat betekenen. De reacties zijn wisselend, laverend tussen ongeloof of die reis wel echt gaat plaatsvinden, veel support en enthousiasme van alle betrokkenen, tot een wens om mee te mogen met deze bijzondere reis. Prachtig gegeven is dat het empowerment effect van deze reis voor alle deelnemers eigenlijk al begonnen is toen wij een start maakten met de voorbereidingen, nu alwaar bijna vijf maanden geleden. En dan moeten we nog vertrekken! Deelnemers getuigen van het feit dat hun stem al meer gehoord wordt, dat het gevoel van eigenwaarde bijzonder is toegenomen en sommige mensen zien deze reis als een keerpunt is hun leven. Een keerpunt waarna er veel nieuwe, leerzame en bijzondere ervaringen in het verschiet liggen. 

Voor wie er vanochtend niet bij was. Ik heb hier een prachtig portfolio liggen, met daarin een cadeau, het volledige programma (van dag tot dag), jouw City Pass en Amerikaanse dollars. Die krijgen jullie van mij zaterdag, op Schiphol. 

Wij verzamelen om 10 uur bij de incheckbalie van KLM. Er gaan verschillende mensen vanuit Utrecht gezamenlijk met de trein naar Schiphol. Voor informatie en afspreken, mail/bel Matthijs, Jerry of Sophie. 

Iedereen heeft verzekering, paspoort, medisch paspoort geregeld. Voor wie dat nog niet gedaan heeft, graag aandacht daarvoor! Voor vragen over medicatie en verklaringen van een behandelend psychiater kun je bij Sophie terecht. Zij heeft dat terdege uitgezocht. 

Als je alvast wilt inchecken bij de KLM, dan kan dat online. Ik stuur jullie, apart van deze mail, een mail van het reisbureau met de inlogcode. Je kunt natuurlijk ook gewoon op zaterdag inchecken. Jouw paspoortnummer is tevens jouw vliegticketnummer. Als het goed is zit iedereen naast of bij elkaar in de 747 van KLM.

Adapters kun je bij Blokker voor slechts 4 euro aanschaffen. Elders zijn ze aanmerkelijk duurder. 

Tijdens de reis kunnen wij, indien nodig, een beroep doen op een psychiater van the Bridge. Annemiek van Bladeren, afkomstig uit Nederland, maar woonachtig in New York, is tevens beschikbaar is als intermediair/vertaler/begeleider.  Annemiek en Ingeborg van 't Pad Bosch, een in New York woonachtige psychologe en vriendin van Annemiek, hebben mij gevraagd of zij bij 1 of 2 van de werkbezoeken mogen aanhaken. Zij zijn erg enthousiast over deze reis en deelnemers. Dat is vanochtend met iedereen besproken en goed bevonden. Ik zal met hen beiden bekijken wanneer dat mogelijk is. 

Twee onderdelen van het programma zijn nog onzeker. Kings County Hospital en the Bridge. Daarover tijdens de reis meer. Evenwel, no worries, dat komt goed. 

Over het programma. Het is veel en divers. Voor iedereen geldt dat niets moet en alles mag. Als je tijdens de reis merkt dat het teveel energie kost, dan besluit je gewoon, in overleg, om een onderdeel te skippen en je rust te pakken. De hotelkamers zijn rustig en comfortabel. Er is genoeg te doen in de stad. 

Wij beschikken over een aparte zitkamer waar wij met de gehele groep kunnen briefen, aan het begin en einde van de dag. De kamer kan tevens gebruikt worden voor persoonlijke gesprekken.  

Op zondag tuffen wij met de gehele groep in drie uur rond Manhattan met the Circle Line. Dat zal de eerste bezigheid zijn waarbij jouw City Pass in werking gaat. Op die pass zit een barcode, zodra je die voor de eerste keer gebruikt, gaat alles in werking en is the Pass negen dagen geldig. Sophie meldde dat het MoMa op vijf minuten lopen van ons hotel ligt. Zeer de moeite waard. 

Ik ga vervoer regelen vanaf het vliegveld naar het hotel. Neem dus gerust een koffer mee en een tas of rugzakje voor tijdens de werkbezoeken. 

Op dinsdagavond, tijdens het diner in Spoonbread, schuiven 4 gasten uit New York aan. Op zondag gaan wij dat restaurant al de voorgerechten doorgeven, want de groep is zo groot dat zij zich terdege willen voorbereiden. Dat voorspelt veel goeds. 

Richard Pulice heeft vier sprekers uitgenodigd om ons op woensdagochtend te verbazen met nieuwe en inspirerende kennis/verhalen. Om 12 uur/12.30 uur zijn wij klaar voor die dag en kan iedereen de stad in. In de middag heb ik dan voor iedereen een verrassing. Over de locatie en het tijdstip hoor je in New York meer.

Het weer ziet er al aanmerkelijk beter uit dan aan het begin van deze week. http://www.weather.com/outlook/events/sports/tenday/USNY0996

Hans, Harry, Ad, Frank en Michael gaan mee op Outreach door de stad New York. Op donderdag gaat een groep naar Staten Island, met the Ferry, op weg voor een werkbezoek bij Baltic Street. 100% Consumer Run! En dan natuurlijk het prachtige Living Museum van het Creadmoor in Queens.

Jeroen heeft in overleg met zijn opleidingsinstituut in Brussel besloten, na terugkomst, een korte (animatie)film van de reis te gaan maken, naast de geluidsdocumentaire. Daar schijnen Belgen erg bedreven in te zijn. Hij heeft daarvoor al geweldige opties bedacht. Ik heb vanochtend met Jeroen besproken met welke groepen hij in New York mee gaat reizen. Daarover zondag meer. Graag in New York ook wat aandacht voor Jeroen. Hij is ietwat nerveus, want apparatuur kan stuk, weigeren, haperen, hij moet dagelijks met veel tassen op stap. Assistentie van ons zal soms nodig zijn. 

Ik neem alle Visa-nummers voor wie ik dat heb aangevraagd mee op reis. In principe is dat niet nodig, want de online registratie is voldoende.

Nu ja, dat was het dan ongeveer. Mocht ik nog iets vergeten zijn, dan komt dat later, of laat het mij even weten. Ik ben niet perfect. 

Ik ga nu, in een half uur, nog even een persbericht maken voor GGZ Altrecht, de Tussenvoorziening en het SBWU.

Ik zie jullie graag zaterdagmorgen om 10 uur bij de KLM Incheckbalie. Ik kan al niet meer wachten.

Een groet van Rokus!

PS Dan hier alvast de inlogcode voor het online inchecken. The Bio's voor iedereen die ze nog niet heeft. Sophie, is het een idee om deze laatste aantekeningen op de Blog te zetten? En kun je ook links van de deelnemende instellingen en mijn site (www.rokusloopik.com) op de Blog zetten? Je krijgt verder van mij vanavond nog een lijstje met de functies van alle deelnemers voor op de Blog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten